Tuesday, March 27, 2012

Cerah perut...

Pernah dengar istilah tu? Orang kelantan mesti familiar. Sebenarnya bukan cerah, sebutannya lebih pada loghat "ceghoh peghut". Perut cerah bercahaya ke? Perut cerah "ceraca"?

Al kisah... dah lama sewaktu di tingkatan 5 Gigih. Tak tahu la nama kelas tu masih wujud ke tak sekarang. Maklumlah dah upgrade sedikit sekolah lama patik tu. Masa zaman saya dulu masih sekolah kebangsaan biasa.

Kawan2 suka bagi gelaran macam2 pada cikgu, bila mereka bercerita saya dengar ajelah (muka penuh innocent, eceh!). Cikgu BM kami ni agak strict bila mengajar dan juga bila berada di dalam kawasan sekolah... tapi kalau di luar sekolah baik je dia. Nama beliau adalah cikgu Z, segan pulak nak tulis nama penuh. Saya pun tak pasti kenapa kawan2 panggil dia bulat.

Bila diselidik mereka cakap sebab dia suka buat bentuk bulat bila mengajar. Bentuk pertama yang akan dibuat adalah bulatan setiap kali memulakan pengajaran. Haish mcm2 betul kalau nak disenaraikan nama gelaran mmg panjang berjela la entri ni...

Salah satu kelas cikgu Z ni adalah selepas waktu rehat dia pantang betul kalau ada pelajarnya yang masuk lambat. Ada seorang ni dia masuk agak lambat. Saya SK la eh... lepas tu SK diminta berdiri di tempat duduknya. Cikgu Z bertanya

"kenapa masuk lambat?" Tanya beliau dengan serius
SK terdiam sekolah mencari perkataan yang sesuai.
Setelah menunggu seketika cikgu Z bertanya lagi. "kenapa diam?"
"er erm saya... saya cerah perut."
saya nampak cikgu Z cuba menahan dirinya dari ketawa.
Tak pastilah SK saja nak buat lawak atau dia memang tak terlintas perkataan formal untuk cerah perut tu.

Bagi yang tak tahu cerah perut adalah cirit birit. Tak pastilah pula asal usul "ceghoh" tu. SK telah mem-BM kan perkataan ceghoh pada cerah hehe... kawaii la pulak... lepas saya pun turut berjangkit guna istilah tu bersama kawan-kawan lain.

Hari ni kakak saya akan sampai ke bumi jepun. Minta dia bawa putu mayam. Harapnya masih elok lagi untuk dimakan. Tak nak imejin lebih2 putu mayam tu nanti kang kachiwa hehe... owh putu mayammm, hep sila jgn over wahai penulis...

42 comments:

シャイマ said...

uuu tak pernah tau pun word ni. best nye kakak nak dtgg! putu mayam lagi besttt!oh tak sabar nak balik makann

Umie Naziera said...

pesan dya bawak macam2,huhu..bole mkn makann mesia lps nie :)

nur easy said...

teringin putu mayam ya..;)

Chekgu Azrine said...

bestnya kalau ada sibs ke parents ke dapat dtg tempat kita yg dok jauh nun di Jepun erk.. beruntung sangat.. datang nak jaga sis dalam pantang erk??

man yusoef said...

owh..tak pernah dgr plak perkataan cerah perut tuh maksudnya cerry berry...klu man dgr pon mungkin akan fikir perut yang cerah bercahaya disinari cahaya nur..erk

Munnafendy said...

ingatkan sejuk perut...citbit rupanya eh...

akak bcuti ke?

me suya said...

makey gapo sapa ceroh perut ni? :) take care...

ijayuji said...

Salam hanis! kita mmg tak pernah dgr lerr perkataan cerah perut tuuu alkisahhhhhh geri ya? hihihi... hanis sebut cikgu Z kita pun teringat balik kat cikgu sastera kita nama penuhnyer tak yah ckp mmg gelaran dia cikgu Z, org nyer garang tp sbnrnyer sgt baikkkkkkkk :D guru penolong kanan n selaku guru disiplin, cikgunyer mmg kakkoi! ehehe.. rindunyer zaman sekolah :D

fazilzura said...

ooo itu ke makna nye...
jauh jgk bunyi dgn makna nye ye..

Mixed-family in da house.... said...

sudah lama juga tidak makan putu mayam....selalu tu makan kt kampung jerk......yum yumyum....

PinKy MoMMa said...

alamak kita kat sini pun ngidam putu mayam laaaa..hanisssssssss im back!

rindu kamu syg ;)

kasihredha said...

ohh ceroh perut yer...bahasa glemernya adalah cery berry :)

Amirah Adnan said...

ceghoh perut..hehe.. sero nok selidik la bakpo buleh jd namo ceghoh perut tuu.. hihi.. handooo, brehi staro tu putu mayam..

p/s: x lamo doh la ado di kelate.nati payoh doh laa nok on9..sobs :(

ViviLim@Mrs.Nurulazmi said...

hehehehe...
sama term/maksud dgn bahasa daerah vi. cuma disebut dgn bunyi cherrhah perghut...hehehehe

putu mayam sedap tu =0)

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

mgkin same mcm term 'cuci perut' kot..sbb 2 cerah..(cirit birit kt buang abes sume isi perut 2..huhu

Kakzakie said...

Kali pertama kakak tahu tentang cerah perut ini Hanis..

Daptalah makan putu Mayam kakak bawa tu harapnya. Kalau tak ada nak cari kat mana di Sendai tu ye... buat sendirilah...

Hanamiko Sakura said...

wah... mesti seronok dapat jumpa kakak akak hanis nanti :) nanti makan putu mayam jangan lupakan saya. :) hehe tetiba pulak...

Kazman Sue said...

cikgu pun dapat gelaran... haaa3x... ingatkan apa la cerah perut tu tadi...

p/s : aikk.. ngidam putu mayam ke ni... ye tak ye jugak kat jepon mana da yee...

Anum said...

teringin makan putu mayam ek
insyaallah leh tahan kalau x campur

d_LA said...

haha..dla baca tajuk pom nok suko doh..meme lawok kalo bhsa klate distendetkan..

khairunnisa ♥ said...

haha.. laa, tu rupanya maksud cerah perut :) semalam auni yg nisa jaga "cerah perut" hee.. :) mengidam putu mayam ye kak hanis.. miss you <3

Khairun naim said...

Comei...

syafiqakarim said...

kehkeh.br tau.da belajar 1 lg bahasa hr ni.hihi.

lama nau xmakan putu mayammmm

amirah said...

hanis ngidam putu mayam ke? huhu..siannya dia...aritu adik ipar akak pun ngidam tp tak jumpa org melayu buat kat melaka ni..last2 mak mentua akak tempah dgn kawan dia..huhu..

nuwairani ismail said...

hahahah! dah lama tak dengar orang sebut mende tu...duk sabah ni payah sikit la nak jumpa word yang pelik2 ni...lucu pulak...

sue said...

hehehehe..cerah perut sy!


ngidam putu mayam ek kak anis..hehe..

kema said...

ok, bole ler kema guna 'ceghoh peghut' pas neh kan... :P

Nadiah Sidek said...

kahwin dengan orang kelate tapi ni baru pertama kali istilah ceghoh peghut tu :D

miss inna said...

cirit birit rupanya. noob! =)

yatie chomeyl said...

ore kelate jah pehe istiloh ceghoh perut ni hehe

sedakkknyo kak dio gi derat sano, mesti bawok makane best2 ni

lisa said...

baru tahu makna dia..selalu jugak dgr orang guna :)

Zainur said...

Untung ada kakak nak dtg boleh kirim makanan...biasa kalo ngidam kami cari resepi buat sendiri..tp rasa tak tip top lah...huhu

Mr.Clive said...

urm...urm....saya ceghoh peghut...hehehe

wa said...

ni first time dengar ...:)
wah..sedapnya, yang duk kat msia pun lama dah tak makan putu mayam..hihi

CikUna said...

Putu Mayam ??? iskh,, sodap tu.. eceh lelebih pulok macam la Una yang mengidam tu.. apapun take care kak...Gambatte putu mayam dari malaysia.. hehehe

Kamalia said...

ekeke..ingatkan apela cerah perut tu..tergelak besar saya bila baca kisah tu..
*insya Allah,elok lagi..tapi,itula kalau diasingkan kelapa dia dulu,peluang nak basi tu tipisla sikit...saya selalu bawak balik nugget dan burger yg dah siap gorengselalunya masih elok bila sampai sini..*

Noraim said...

hee. lonie pun guno lagi istilah ceroh perut tu. kalu ore luar msti saloh pehe skmo. hihi.

ps. hom, pehe2 kak. tenkiu kak :)

aniswany said...

1st time dengar ceghoh perot..hihi

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

tak prnah dengar istilah celah perut tu..huhu thanks for sharing :D

msredcheesecake said...

Baru2 ni pun akak cerah perut...hhee...

Ngidam putu mayam yea....

happyichigo♥ said...

omg kelakar nye...nak guna perkatan cerah perut bile cirit birit nanti lah (ape ni mcm nak pulak!!)..mesti hubby dira terkejut punya.lol

Eliss Mie said...

sedapnya putu mayam.

kelakar btol bila dialek dibakukan..weirdo ;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails