Tuesday, July 27, 2010

Poison...abunai!

Takde kaitan dengan en abu yer hehe...abunai=danger, I was shocked when i got this email... i'm not sure either as this is the first time i read about it. I got this from my sis in law, apapun sharing is caring dan better berjaga-jaga...
looks familiar to me..

"Sila perhatikan pokok hiasan ini betul2. Jika anda sayangkan anak2 dan keluarga anda, musnahkan pokok ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletakkanya di ruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini, segera pindahkan ia ke tempat jauh dari anak-anak anda.

Kesan daripada menggigit daun beracun ini, lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan setrusnya menghalang pernafasan yang boleh mengakibatkan kematian. Sila sampaikan kepada saudara mara dan rakan-rakan anda.

Pokok ini sering terdapat di pejabat dan sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya, Rwanda dan Uganda. Terdapat kes kematian diakibatkan pokok ini yang jarang dilaporkan. Selalunya kes ini diklasifikasikan sebagai 'food poisoning'.

Keprihatinan anda menyebarkan perkara ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang."

I hope i can have more proof. Organic chemists out there can find out what is the poisoning chemicals if that plant is really poisonous. Preventing is better than curing... 

1 comments:

nadiahanieym said...

puan hanis, fyi, ada byak lg poisonous plant yang biasa dibuat tanaman hiasan tanpa kita sedari....the plant that shown is called keladi birah or 'alocasia' is one of it :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails