Friday, August 13, 2010

Drama swasta...

Tak tahu nak bagi entry tajuk apa...dah lama tak tengok drama2 melayu seperti cerekarama dan sebagainya...baca blog kawan2 tengah tengok drama tu la ini la bestnyaa, internet hanya ada di ofis, takkan nk tgk drama kat lab kut??? Wahhh..hari ni my tummy kuat pulak menyanyi..padahal dah sahur nasi with daging bakar plus ayam masak merah berempah with asparagus... nasib baik tak ada orang dalam bilik ni... kalau tak malu u hehe... only few of my labmates come today...3 hari bermula hari ni adalah hari obon.

During obon semua orang akan balik ke kampung halaman masing2 and prayed at their ancestors grave. Kaikan kami ni bersebelahan dengan kubur, on the way ke lab, my love asked me "perasan tak ramai orang kat area grave?" haa tak perasan la pulak. Pagi tadi lihat jiran sebelah rumah dah buka semua tingkap yang ada... tak tahu sangat pasal obon ni tapi from what i heard the spirit will come back and they will open all windows and put the candles supaya spirit tu tak sesat balik rumah... kat malaysia pun rasanya ada sambut, maybe it is more familiar with ghost festival. Masa belajar di johor dulu, every year tak ingat la bulan apa..july kut...ada satu jalan dekat taman U tu akan ditutup, khemah besar akan dipasang untuk upacara ghost festival ni.  Kalau kat sini it's more like family gathering dan sesetngah tempat menyambutnya dengan pesta tarian. kalau di kyoto api akan dipasang pada salah satu bukit ni....
courtesy of  http://sozai-free.com/
Tapi my sensei ni, ada aje scientific explanation dari dia...i likeee hehe...dia cakap zaman dulu waktu2 macam ni, kebiasaannya ombak besar dan ada angin taufan. Nelayan tak boleh turun ke laut dan tidak digalakkan keluar dari rumah maka terjadilah perayaan ini, ahli keluarga berkumpul di rumah makan2 dan menunggu spirit2 balik ke rumah masing-masing.

Bercerita tentang taufan..2 hari lepas taufan telah melanda selatan jepun, semalam taufan makin naik ke atas melepasi hokkaido. Alhamdulillah sendai hanya berangin sedikit dan hujan, hanya terkena tempias sahaja...syukur.

p/s: nama je cuti obon, tapi both sensei my love and i datang ofis macam biasa hehe...ganbarimasu!

4 comments:

Pya said...

Wah cikgu! Sedapnya daging bakar plus ayam masak merah berempah with asparagus! Terliur suda ni. hihi...

Hanis MY said...

hehe meh makan sama2...nanti sy tulis resipi dia k..tapi awak lg teror masak sy bukan reti masak pn huhu..

happyichigo♥ said...

alahai hanis tak payah lah tgk drama swasta melayu tu tak best..jdorama lg best!!

Hanis MY said...

Dira,..ye ke..seme org ckp mcm best2 je drama2 skrg ni okies klu cmtu hanis tgk jdorama ajelah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails