Friday, August 20, 2010

Wanita lebih panjang umur?

Berkongsi ilmu. Artikel ini di ambil dari SINI.

Anda suka menangis?(eh tanya mcm menangis tu hobi pulak). Bila cakap tentang menangis ni, mesti lebih sinonim dengan wanita kan? Wanita jiwanya lebih lembut, mudah terguris, tulus mulus. I am surprised to find out about this article. Apapun ia hanya sekadar kajian, jodoh ajal maut semua telah ditentukan oleh-Nya.
gambar hiasan- from yahoo search
Menurut artikel ini, kajian yang telah dijalankan mendapati wanita menangis 64 kali dalam setahun berbanding lelaki 17kali sahaja. (tapi kan, kat sini tak kira jantina dua2 pun senang nangis hehe... melalui pemerhatian my love and i la (kat tv), mereka tidak malu untuk meluahkan rasa hati mereka secara terbuka, bagus jugak macam tu kan?) Dulu pernah terbaca bahawa lelaki di sini tak romantik, tapi nampak romantik aje..dah tua2 pun jalan masih berpegangan tangan bergurau sendai. Kalau yang muda apatah lagi...soo lovey dovey....ok tiba2 tukar topik plak..

Berbalik pada tajuk tadi..disebabkan kekerapan menangis inilah keseimbangan kimia dalam badan wanita lebih stabil. Air mata yang dikeluarkan tak kira sebab sedih atau gembira akan keluar bersama toksin dari badan. Di samping itu juga wanita ada hormon dipanggil oksinosin. Hormon pengendalian watak yang mana wanita lebih cenderung untuk bersembang bersama keluarga dan teman2 untuk menghilangkan stress bukan dengan cara menyembunyikan atau melampiaskan dengan tindakan zalim seperti yang dilakukan oleh lelaki.

Sekadar perkongsian artikel, selamat berhujung minggu...

7 comments:

NARDtheNERD said...

pernah baca juge.
hmmmm.
kena nanges banyak2 ni.
teeheee~

kema said...

hee~so lg byk nanges lg pjg umo yer...so jom nanges scara bjemaah.. =P

Anonymous said...

nak kene nngis slalu la nie? hehe.. how's puasa in Japan btw? best ke.. ke dia punya time lebih kurang cni je?

Hanis MY said...

Nard..tgk citer sedih byk2 hehe, sure nangis...

Haha..kema..nice one..jom...

Nisa..ha ah nangis selalu hehe tapi jangan sampai bengkak mata plak...hmm lama tau puasa sini, nearly 16 hours...sebab subuh awal..

happyichigo♥ said...

dira nangis time tgk citer2 sedih je...tak pun time kena buli hubby..hehhehe...

DeGorgeous FashionHouse said...

i'm proud to be a girl (not yet a woman)..haaa ;)

Hanis MY said...

alala..comel je Dira ni, samala hanis pun mcm kalau cite sedih mmg akan nangis..

Sya...wah2..bermadah plak dia hehe..u already a woman sebab dah keje :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails