Thursday, July 21, 2011

Aisatsu...

Iklan ni selalu keluar kat tv sini, sebab nak ajar anak2 kecil agar ber-"aisatsu". Aisatsu tu greetings atau ucapan harian... nak tahu aisatsu boleh tengok iklan comel kat bawah tu...

popopoponggg hehehe itu aje yang diingatnya...haishh...

Ohayou = selamat pagi/good morning

Konnichiwa = selamat tengah hari/good afternoon

Konbanwa = selamat petang/good evening

Sayonara = selamat tinggal/goodbye (serius tak pernah cakap sayonara dengan budak lab, kalau jumpa tiap2 hari tak perlu bersayonara, kalau lambat lagi nak jumpa balik bolehlah cakap sayonara)

itadakimasu = ucapan sebelum makan sambil dua tangan diletak rapat dan kepala ditundukkan sedikit (macam kitasebagai umat islam cakap bismillah) ada satu masa tu saje je patik nak ambil feeling jepun, selepas bismillah saya pun cakap itadakimasu (tapi tak buatlah yang tangan tu kan) alih2 kena jeling dengan cinta huwaa takutttnya, alaa ckp itadakimasu pun tak boleh ke huk2... tapi saya sengih2 ajelah buat muka kesian... ceh...

ittekimasu (bila nak keluar rumah)

tadaima (bila dah balik rumah)

Oyasumi nasai = selmat malam/ good night

p/s: Oklah patik pun dah mengantuk...oyasumi nasai!

20 comments:

nuwairani ismail said...

irrashaimasse! heheh....pernah kene tegur dgn seorg pakcik tukang kutip sampah hari2 yg naik lori tu...kite tengok dia, dia tengok kite, pastu dia senyum, siap tegor lagi...ohaiyo! mantap seyh pekerja2 sana...lori angkut sampah pon berkilat aje..mane de berkarat mcm kat mesia ni...

JIJI YU said...

ehehe..kalo dgr nada soro pok2 dio bunyi po kiutt jah..kawaiii

zie_ira said...

Oyasumi nasai ,, nak tido daa,hehe ,,^^

cumel iklan tuh,,:D

kasihredha said...

oyasumi nasai...hana

haikkk
beta singgah kejap kat jipon...
nak kelik doh...ittekimasu
berbelit2 lidoh beta


P/s akak asal dari wilayah Besut..oghe ganu tp kecek kelate :)

kyo_9 said...

di Kansai, arigatou disebut Ookini ;)

Nadiah Sidek said...

belajar greeting jepun hari ni :D. suka la bahasa jepun. cute je bunyinya. dulu selalu tgk cerita jepun tau la sikit2 bbrp perkataan. pastu langsung dah tak ingat sbb dah tak tgk cerita jepun :p

アヌム ちゃん said...

dah hafal lagu ni pun.hehee

Amie said...

ohayou hana,
sudah sarapan ke berummmm?.... sayonara!

waalllaa! said...

saya dulu suka tgk citer jepun..ingatla jugak a few words..hihi..yg cam akak gtau tu..yg tu jelas yg tau..paling basic punyer..hihi..pastu yg agak bagus sikit dh khatam lgu doraemon..hahaha..

A.s.t.i.n.a said...

sumi masen!

wakarimashite...

iek. wakarimasen...

kari wa suka masen2.. dappp..

LuN@_aiDi said...

ohayou sis Hanis!
mulakan hari dengan senyuman semanis gulagula kapas yea(: hihihi

mzhany said...

ohayou hana...;)

Afikah Aziz said...

ohayou kak hehe :p

farah fauzi said...

ohayou hanis...today i breakfast nasi dagey..hehe...tapi without neskopi...hehe..minum teh o beng pagi2 ni..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai since adam dah masuk youchien dia selalu beraisatsu ngan ai...termasuk ngan sensi gak...tapy bagus gak buat gini sebab budaya mereka mcm kiter BERBUDI BAHASA gak la ngeee

sW33tdARLiNG said...

baguslah~~

Papa Mifz said...

bagus eh..siap buat iklan...so budak2 pun akan lebih menghormati pada yg tua...

Aida said...

iklan dia menarik kan .. mcm iklan yg pernah arwah yasmin ahmad .. sangat menyentuh hati .. lebih lagi iklan raya .. hmmmmm

amirah said...

lelama kan akak rasa hanis lebih jadi penterjemah bahasa jepun ni..hehe

MAPPIAU said...

Konnichiwa dikkkk hehehehee terer tak terer tak :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails