Monday, July 11, 2011

Bersih 2.0 masuk berita Jepun!

Mula2 dapat email dari kohai (junior) di Sendai lepas tu ada seorang kohai Fin letak kat blog dia... saya pun terasa nak share juga kat sini...
Walaupun sekejap sahaja tetapi macam terkejut sampai masuk berita sini kan... rasa macam tengok berita negara luar padahal negara sendiri...

Saya pernah lihat sendiri demonstrasi di Sendai (tapi tak faham apapun hehe)...
Mereka berarak membawa papan tanda, melaungkan sesuatu dan sebagainya... mula2 terkejut dan takut sebab kalau fikir demonstrasi pasti terbayang akan suasana kacau bilau dan kecoh, tapi fahaman saya bertukar kerana para polis menjaga lalu lintas dan langsung tidak menggangu perjalanan demonstrasi tersebut. Malah sejak kebelakangan ni perihal demo ni asyik keluar di berita kerana rakyat di sini mahukan kerajaan tmenutup semua loji nuklear di jepun khuatir peristiwa Fukushima bakal berulang. Makcik dan pakcik sanggup berdiri di tengah panas demi menyuarakan pendapat mereka agar didengar oleh pihak atasan. Perkara yang sama juga berlaku yang mana para polis dan askar memantau keadaan, menjaga lalu lintas agar tidak huru hara... malah ambulans disediakan bimbang ada yang pengsan dan sebagainya...

34 comments:

PinKy MoMMa said...

sampai berdarah nis ari tu..aihh moga2 Malaysia sentiasa dlm lindunganNya..

tak side mana mana..harap kedua2 pihak dapat memikirkan kebaikan bersama..jgn ada kepentingan utk diri sendiri..

tak suka tgk perpecahan atau pergaduhan.. ;(

Anisa Hang Tuah said...

untung ade peristiwa camni..leh menambahkan sejarah dan masukdalam buku teks tingkatan 5

Bint Lazim said...

Tu lah pasal dekat Germany pon sama kak. Saya da beberapa kali terserempak dengan orang berdemo. Aman je dengan police kawal lalulintas dan keselamatan diorang yang berarak. That was intended in Malaysia as well I believe tapi lain pulak jadinya :(. Sedih sedih dengan negara sendiri.

Salim Harmanain said...

tetiba rasa malu..sebab sebelum ni orang respek Malaysia sebab aman..bila dah macam ni..tercalar maruah negara...

LuN@_aiDi said...

itu yg sepatutnyer berlakukn? baru ler NAMA menjaga keselamatan..bukan MengHARUkan keselamatan^^.. kt NZ pun klu demo polis xkacau pun..hihi

^baju kurung^ said...

sopan ye diorang sebut satu2 word tu. tp xpaham pn..hi2
kt berita msia mne ade tnjuk vid camni. byk cover

Hanis MY said...

@PinKy MoMMa
betul tu pinky stuju, hanis pun tak suka akan perpecahan dan pergaduhan...semoga malaysia dalam lindungan...

kyo_9 said...

huhu..
sedih jer ek..
dgr citer PRU akan dibuat tahun nih..

JIJI YU said...

ahah..pah ko mesir pon ado berito ni..

Faaein Talip Roy said...

apalah pandangan orang jepun terhadap malaysia ni kan.. hmm.. tengok negara lain boleh aje buat demonstrasi dengan baik.. tapi negara ni? hmmm.. =(

アヌム ちゃん said...

sepatutnya polis tak payah ganggu pun kan demo ni..just kawal je..ni sampai macam tu sekali..geram+sedih je tengok.isk2

kasihredha said...

okk aloh...sapa ko jepong doh berito nih

waalllaa! said...

orang2 Islam ni dah lupa agaknya pesanan Rasulullah masa khutbah terakhir Rasulullah.. tu yang jadi gni..Islam sama Islam sanggup bermusuh..

Juwita Jamaludin said...

hanis.. tula akak pun tgk berita tu.. sangat malu pada negara sendiri.. huhuhuhhu rasa tak percaya je tau..

psst .. jumpa tak agar2 tu hanis

maris said...

ish3... sampai negara luar pom tau sal perhimpunan bersih nie..tgk cam teruk jugak keadaan perhimpunan nie @_@

H.J said...

bagusnya polis diorang.jaga trafik utk demontrasi jadi lancar..haha

~ yus ~ said...

Sepatutnya macam tulah kan..

Polis mengawal dan jangan di ganggu demonstrasi tu...

Sedih dengan apa yg terjadi dalam perhimpunan Bersih tu..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

nihonjin itew cakap majoriti orang melayu...urmmm bab demo mmg melayu yg ramai...x der istilah demo aman kalo buat kat mesia...mmg akan kecoh punya...

amirah said...

sepatutnya jadi demo yg aman..tp bila yg berkuasa terlalu panik..nnt jd mcm kebangkitan rakyat mesir pulak

farah fauzi said...

bersungguh diorang nih kan..adeh..baik duk umah...hehe

wida said...

sampai ke jepun ker cite bersih ni?
emm..

yatie chomeyl said...

jolo doh hanis. dulu maos ore di german & spain pun sokmo jah rakyat buat demo & rally. tp polis x kacau pun. x tahu bakpo di msi ajadi gitumo lalu nah

Kakzakie said...

Kakak salute cara negara luar menangani perarakan rakyat mohon sesuatu. Tiadalah kerahan polis membantai sesuka hati. Di sini bukan pun mereka merusuh tapi pancutan gas pemedih mata dan air pemedih mata semuanya bagaikan ada rusuhan besar. Malu....

Hanis Azla said...

tak boleh tgk video ni.. tp mmg harap sgt negara kita terus aman damai..

Seksi Bani said...

Hanis, apa komen newscaster jepun pasal demonstrasi tu?

Syaima' said...

tulaaa kat sini pun diorg duk tanya2.

Amni said...

Dear @amirah,
setuju sangat.... hemmm... patutnya tak de la sampai yang macam digembar-gemburkan.. kadang over plak beritanya.. padahal tak de la teruk pun.. yg teruknya bila banyak sangat khabar angin tah pape..

MAPPIAU said...

siyesss malas nak amik port pasal bersih tuh, tak pasal2 papairfan tak dapek balik menemui keluarga terchenta tau sentaphatimaknak uhuk uhuk..

kayrul-shah said...

perhimpunan haram tue sedikit sebanyak menjatuhkan martabat negara malaysia dimata luar...harap2 lepas nie takde la lagi

Afikah Aziz said...

polis sano bagus tp polis kt cni hampeh huhu

Ct Arina said...

alhamdulillah, stakat ni malaysia masih aman =)

Cikli said...

celik hak celik isu celik rasuah

nurfatiha blacky said...

macam2 loni nieh. wak malu jah.aduii

anismelon said...

pai ke jopun pergi nye berita bersih nie..hebat hebat..nasib akak tak de kat msia kan..kalo tak dapat tngk aksi berdarah.heeee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails