Monday, July 11, 2011

Tanabata Matsuri - Ikebana...

Ikebana = gubahan bunga / flower arranging

Pernah dengar aje sebelum ni, tapi tak pernah ada peluang untuk mencubanya sendiri... Khabarnya susah nak buat ikebana ni... Semasa mengikuti Tanabata Matsuri tu, ikebana turut disediakan... apa lagi haruslah join... ye tak?

IMG_4262
saya dengan muka jakun ikebana...
IMG_4263
hasil ikebana.... tapi macam buruk aje rupanya... menyedihkan betul...
IMG_4264
bekas yang berisi air dan besi tempat untuk letakkan bunga dan daun, sebelum ni saya biasa lihat span basah je, tengok besi tu macam menakutkan aje hehe...kemudian makcik yang ajar tu suruh tukar bekas yang lebih panjang pula... susah juga ye nak gubah bunga... ketinggian bunga dan juga saiz bekas tu mempengaruhi gubahan... konfius patik tau.. hik2...
IMG_4271
bekas yang ni lebih sesuai kut... sebab gubahan tu melibatkan dedaun yang panjang... bunga yang digunakan pada hari tu adalah carnation dan lupa pulak bunga yang kaler oren tu, miss flower tak biasa dengan bunga ni ehehe...(cover sket :P). Lagi satu aspek utama dalam ikebana adalah gubahan ini mementingkan "simplicity". Patut la rasa macam tak meriah je gubahan patik tu... hentam sajalah... sekurang-kurangnya dah ada pengalaman dengan ikebana...

p/s: bila ntah nak buat entri perihal kimono dan yukata ni... sejak sibuk ni, mood nak menulis dah berkurang, huwaa... tolonglah patik...

31 comments:

Afikah Aziz said...

hoho,ika pun xreti bab2 nak guboh ni..adoi laa tange keras ckit payoh lalu hehe

Syazwan said...

tengok macam senang je.heheh..tapi tak penah lagi sya gubah bunga nie..hahaha..
ittadakimasssss...

Aida said...

tangan kak aida ni istilah "keras tangan" .. kalau yg tangan berseni, pegang apa pun jadi kan .. haishhhh

Sunah Sakura said...

teringin gak nak belajar gubah bunga gaya jepun.. ekekke... haipp! jangan malas2!

Asmara said...

dah cantik la tu. hehe.. eh yukata iryd tu dia punya sendiri ke! cantik!
*psst. smlm lupa nk ckp akk pegi cherryland tu, terperasan kawan iryd mrs A tu. terperasan mcm penah tengok muka dia, pastu bukk balik blog hanis ha btul la dia tu bwk anak sekali. hihi..

Hanamiko Sakura said...

okey la tu... skurang-kurang kak hanis berusaha untuk buat yang terbaik.... cute ikebana kak hanis buat... nampak macam susah...

ala... jangan lah xada mood nak tulis blog lagi... xdapat nak jalan2 kat jepun lagi...=(

Syaima' said...

hebat2. sy nak gubah bunga mmg tak kot.tangan keras tak kreatif lgsg haha

senyumSOYA said...

yess!! dapat gak tgok ikebana akak..cumei gak guna carnation.. huhuh.. kalau yang saya penag tengok ikebana yang pakai byak kayu2.. wuu..cantik..natural..(^^!

Hanis Azla said...

akak pun pernah belajar buat ikebana ni.. susah juga kan.. buat sendiri manjang tak menjadi.. he..he..

amirah said...

ala, kira ok ler tu hanis..

Heidi Shafiq said...

wahhh.. :D

Kakzakie said...

Rajin betul adik kakak nie... Cantiklah tu. Kalau kakak dah suka benar. Letak atas meja makan mesti lebih seleranya...:)

Nurul Jannah said...

lawa la tu kak hanis..kalau saya wat kompem haru biru..hehe

H.J said...

meh sini nak tolongkan..minum air gubahan bunga tu...dapat memberi smangat tuk menulis..haha

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

bab2 gubah bunya ni eden pun tak pandai...

hanis tapi ko gubah mcm dah pandai la..

dwaty said...

baru saya perasan... muka hanis ada seiras kawan saya... bezanya... hanis kurus ... hikhikhik...

bunga yang dah siap tu nak bagi yang tersayang erkkk??

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

tangan ai x der seni...uwaaaaa hentak kaki...nangess:P

Norhafiza said...

sama la..kakNo pun main hentam je bab gubah2 ni..tapi yang pasti mmg takde skil haha...yg hanis punya ni comel dah..klo jual laku nih hehe..

PinKy MoMMa said...

hanis..ok lagi..
tgn kite keras..ekekeke gubah main letak letak je dlm pasu ;p

jgn la berkurang mood..meh nak seru skit hehe...walaupun ku bz tetap drop by sini..jadi sila la update slalu..nnt sy rindu hehehe

zie_ira said...

wah2,,gubahan bunge,,^^cantek2 macam kak hanis jgakk,,

eh2,,jgn la tak de mood,, cari2 mood ,,hehe,:D

MAPPIAU said...

auuuwww gamba last tu ala2 wanita jepun terakhir lol akekeke. Sangat sesewai dengan mu dik :))

anismelon said...

hadoi lah akak..macam macam yg membuat kan anis jeles nie..sume akak buat kan..bgus bgus..anis ape pon tak boleh bab bab ubah bunge nie

EE said...

x reti sbb tangan keras tp nak buat landskap boleh aja...very like like...apa nak dikata hajat nak jadi Landscape Architect x kesampaian...tergolek di tengah jalan menangisi kegagalan..over acting x?hahaha....so,kat rumah akulah Landscape Architect.boleh?

JIJI YU said...

jayo doh uh..wokil kelatea

anie,Nagoya said...

comei demu deco bunga tu.hahaha...loghat kelatan yg keras.

Ct Arina said...

cantik r tuuuuu ;D rina ni tgn x seni. mmg hodoh r bunge tu jawabnye. hakhak =D

アヌム ちゃん said...

saya memang tak pandai gubah bunga.mesti tak jadi nanti..hihi..

aa sekarang tgh mood tukar2 template blog..saja je tgh bosan2..hihi

mzhany said...

tomodachi...hai ;)

puterinuraqiliah said...

comel je gubahan bunga tu. banyak daun drpd bunga. hehehe

d_LA said...

bunga hidup ko tu?cni bungo plastik jah ado..haha

seri wangi said...

Heee.....xpass....!Gubahan bunga Ikebana berkonsepkan 3 perkara iaitu tak silap udara, angin dan tanah. Gubahan Ikebana gubahan yang ringkas dan tidak memerlukan banyak bunga. Takpa blh belajar lagi...!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails