Monday, August 1, 2011

Puasa di Sendai...

Selamat berpuasa untuk semua... hari pertama puasa berjalan lancar, alhamdulilllah, semoga lancar juga untuk hari seterusnya... suhu pun tak panas malah agak sejuk, saya pakai cardigan walaupun berada di dalam rumah, walhal sekarang musim panas. Tapi musim panas kat Sendai ni sama aje suhunya dengan Malaysia, cuma sejak terkena tempias typhoon baru2 ni, terus rasa dingin hingga ke hari ni.

Nampaknya ramadhan tahun ni puasa kami agak lama berbanding dulu. Subuh 2.56am dan Maghrib 6.47pm. Hampir 16 jam. Belah Eropah pun lama jugak rasanya tapi patik tak pastilah pula berapa jam. Kebetulan masih sibuk dengan laporan dan pindah rumah, masa untuk berblog ni dah tersasar sedikit sebab banyak benda nak fikir dalam satu masa. Namun hati ni tergedik nak bercerita itu dan ini, banyak cerita yang lama diperam dek kesuntukan masa huhu... daku pasrah... apapun pelajaran lebih penting. Ada masa saya pasti update panjang2... i likee to tulis2 hehe... walaupun belum tentu ada orang sudi baca... (takpe harap anak2/cucu2 baca nanti hehe... insyaAllah. Doakan saya dan cinta ye)

Ingin saya kongsikan perihal ramadhan yang masuk tv NHK, tapi bukan tahun ni, tak pasti tahun bila... tetang tengok anak bulan, ada translation oleh itu dijamin faham... saya pun takkan faham kalau tak ada translation ni...

Nak sambung buat kerja, lepas tu sahur dan tunggu subuh... Semoga ramadhan kali ini penuh keberkatan dari Allah... berpuasalah seperti ini ramadhan yang terakhir. Mohonlah segala yang diinginkan (yang baik2) dan beribadahlah semaksima mungkin...

p/s: Terima kasih wahai Hanamiko Sakura... comelnya anime ni! hugs!!! take care dearie...
i likeee anime ni pakai dress kembang2, ureshii ne!

50 comments:

haniey said...

awalnya subuh kat sna kan..selamat berpuasa ye akak..semoga suamnay berjalan lancar..hani baru je tau lagu tu,trus jatuh cinta bila dgr..hehe

Syazwan Che Deraman said...

selamat berpuasa orang sendai..heheh

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai rasa dah lama citer ni kat NHK tgk dari segi makeup,rambut dan baju that gurl...but hepi sgt sekurang2 nihonjin tahu akan amalan puasa dalam islam....

p/s::pandai dan berseni betui tangan adek hanmiko lukis anime itew...kawaii :D

nuwairani ismail said...

hihih....maresya jugak yg dicari.... yela...kalau dh tengok dengan mata kasar mcm tu memang susah nk nampak...kite kt mesia ni pakai teropong yg paling canggih dah...

nuwairani ismail said...

lupa pulak. selamat berpuasa untuk hanis n hubby...semoga tabah berpuasa di musim panas dengan waktu siang yg lebih panjang....

ijayuji said...

Salam hanisss! i like taip2 tuuu ahahaha... sendai sejuk ya? sini pun dah 3 hari mendng, gerimis ujan, agaknyer tempias typhoon jugak niii tak nmpk langit beberapa hari nii awam mendung rataaaaaa jerrr :D eh? kwn kita kat UK 17 jam kalau panas mmg menguji iamn betul kan, nak2 oart airrr :D Smeoga diberi kekuatan buat semua yg berpuasa di luar sana ya insyaALlah.. neru jikan neru jikan :D

Fatin Syahira said...

selamat berpuasa sis! :)
alolo comelnya anime tuh.

アヌム ちゃん said...

selamat berpuasa kak hanis :)

zie_ira said...

selamat berpuasa akak cyg !~^_^

nnti cerita la juadah berbuka puasa ,n cam mane suasana berterawikh kat sane,,:)

zie_ira said...

macam tu ea mereka tetap kan hari berpuasa,menarik nye,,suasana mendebar kan wktu nak tahu hari mula berpuasa ,,tahun 2005 tuh,,dengar radio malaysia punye pengumuman tu,,hehe

noraim said...

selamat berpuasa akak. semoga ibadah kita diterimaNYA. amin ;)

♥ p a a n i ♥ said...

kak hanisss! selamat berpuasa! :) raya tahun ni raya kt mana?

MiYOKO SuKi said...

selamat berpuasa...

yatie chomeyl said...

bestnyo video tu. tv jepun meme suko buat dokumentari pasal Islam key. seronok sero

Juwita Jamaludin said...

salam hanis.. selamat berpuasa ye.. masak apa hari ni.. hihiihi.. seronok kadang bila fikir ada pengalaman berpuasa di perantauan

Lya Colours said...

selamat berpuasa ya hanis =)

sue-sama said...

selamat berpuasa akak! :)

msredcheesecake said...

ramainya islam kat jepun...ramai ke org jepun yg beragama islam kat situ?

en_me said...

salam ramadhan cik puan hana sakura san ittewww..

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

sis..kalu bulan november nanti, masa tu jepun tgh musim apa ye? =0)

nur easy said...

sini 357am-718pm...panas cam malaya jg.. apapun, kngn lah puasa d sini kn..;)

Pak Man laksam said...

Selamat berpuasa...........

Diana @ bilakukatacinta said...

nanak hanis..mak ai...16 jam?? lama tuh..tp disebabkan cuasa..takdelah penat sgt cam kat mesia ni..ye tak??

Norhafiza said...

selamat berpuasa hanis..mak aiii, lamenye pose ye hampir 16jam..sabo je hanis..dugaan di negara orang..

sebak la pla tengok mr. Khan tu fasih cakap nipon huhu..

wida said...

16 jm?lama jugak pose kat sana yer..tak per, cabaran:)

bestnya kalau pose masa musim sejuk kan..tak lah terasa sgt..hihi

PinKy MoMMa said...

wahhh lamanye waktu berpuasa di sana..hanis jaga kesihatan di sana ya :)

camner ngan cite pindah umah huhu..tak pe sabar menanti disini :)

LuN@_aiDi said...

Lamanyer berpuasa, 16 jam itu! xper2, ibadah^^ Moga Kak Nis tabah mengharunginyer^___^ selamat berpuasa yea(=

JIJI YU said...

sedaknyo poso luar.ehe

Ct Arina said...

selamat berpuase kak hanis! semoge ramadhan tahun ni ramadhan terindah buat kak hanis n yr cinta ;D

erk, bukan main lame kene tahan lapar. xpe, lebih ganjarannye ^_^

deeya said...

akak ... lamanye 16 jam berpuase . awal betol subuh kat sane tp maghrib lebey kurang mesia jugak . semoga tabah mengharungi dugaan berpuase ye akak . dya doakan semoga akak cepat dapat baby kembar =)

fazilzura said...

wahhhhhhhhh awal nye bangun ... kul 2 lebih ye ..huhuhu

Amie said...

selamat puasa Hanis & cinta hatinya... oh 16 jam puasa ye...mudah-mudahan dikuatkan iman dan ketabahan untuk menghadapinya....

Ida,Japan said...

slm hanis...salam ramadhan juga buat hanis dan cintanya, semoga kita tabah menghadapinya dgn siang yg panjang ini

Nieda said...

Selamat menjalani ibadah puasa untuk Hanis suami isteri.

Shaofie said...

kak haniss!!! selamat menyambut ramadhan!

amilinhussin said...

puasa 16jam?? nasib baik la kat sana sejuk so mybe la x rasa penat sangat kan. kalo kat malaysia dengan cuaca terik ni kena puasa 16 jam, gigih jugak la nak habis kan..

amirah said...

selamat berpuasa hanis n chenta hati..bleh tahan lama jugak tu..

Syaima' said...

tulaaa sini pon sejuk lg.tapi hari ni dah start panas sket2.kawan kat uk puasa dr kol 2.30 smpai 9 lagi siann. so kita ok lagi.hehe.selamat berbukaa!

farah fauzi said...

warghhh..lamanyer waktu puasa...mesti peyot asyik berdendang lagu jer kan...selamat berpuasa hanis...jgn lupa bangun sahur k..

waalllaa! said...

selamat berpuasa..bagus nyer orang jepun ni siarkan pasal puasa.. sian plak orang2 kat sana susah nak nampak anak bulan..terpaksa refer kat malaysia..xpe..umat islam kan bersaudara tak kira jauh ataupun dekat..hehe

sW33tdARLiNG said...

selamat berpuasa!~ Harap dapat jalankan ibadat puasa dengan lebih kusyuk di perantauan orang.. raya kat mana?

mrs. daydeck said...

salam kenal hana.. selamat menjalani ibadah puasa bersama suami tercinta nun jauh di Jepun! hehe panjangnya.. ;)

Asmara said...

Salam Ramadhan! selamat berpuasa Hanis! dah abis kemas ke! take care! ;)

Afikah Aziz said...

subuh kul 2.56am oloh awalnyo,xpo2 dugaan tu kak,rayo nnt kelik ko kak

Hanamiko Sakura said...

akak! terima kasih banyak2... rasa terharu lah pulak... nak menangis pun ada... nasib baik hari ini puasa... x jadi nak menangis... huhuhu..

Aida said...

selamat berpuasa dan selamat menempuh cabaran berpuasa di sana hanis .. ;)

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

hehehehehe...malam tadi layan nengok youtube tu..layan ulang ulang 2 kali..sama2 ngn hubby dgr..comey! =0).
insha-ALLAH, nov ni saya n hubby ke sana. lokasi kat numazu n tokyo. tgh survey tmpt bez nak pergi. any suggestion from hanis? especially masjid/surau..nak ziarah masjid kat area jepun =0).

d_LA said...

dla pehe video tuh..die sebut Islam, Ramadhan, Malaysia..hehe..terharunye dorang buat segmen Ramadhan ms berita..Selamat menjalani ibadah puasa akak hanis ku cayang^^

d_LA said...

k.hanis, ward tu maksud dio menara ko?

A.s.t.i.n.a said...

24 hari lagi nak rayaaaa.. yes!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails