Thursday, February 3, 2011

Harga minyak naik...

Sudah jadi kebiasaan harga minyak di sini mengikut harga pasaran dunia... tapi hujung minggu lepas paling terkejut sebab naik mendadak...





Kalau tengok gambar kat atas tu....ada 3 jenis minyak... yang pertama tu yang selalu isi nama dia レギュラ-regyura = regular (kami selalu isi yang ni), ハイオク-haioku... entah tapi gred paling bagus... last skali tu i panggil KEIYU aka diesel (arigataou KOM!)... harga biasa adalah antara 126 yen paling murah dan 132 yen paling mahal tapi lawatan kami yang terbaru agak terkejut sebab terus naik 100 yen menjadi 142 yen huhu...tapi tak apelah nak ikut pasaran dunia sebab sesuai dengan pendapatan per kapita kat sini yang tinggi-tinggi belaka... lagipun takpelah harga mahal sebab negara ni kan tak ada sumber minyak. Dengan duit elaun kami harga tersebut seolah2 singgit empat puluh dua sen lah kan tapi kalau guna duit RM +/- RM5.25 per liter.

Kami biasanya berkunjung ke Idemistu sebab buat kad ahli dapat diskaun 4 yen/liter jika isi minyak 3000 yen ke atas. Ambil gambar pun curi-curi bimbang staff kat situ nampak. Mana tahu kut2 tak dibenarkan ambil gambar ke etc...Semoga kunjungan seterusnya harga dah turun sikitlah huhu... tahun 2009 paling mahal adalah 160 yen bila harga dunia turun, turun lah juga harga minyak kat sini. Entah-entah minyak yang kami isi ni datangnya dari petronas hehe.. Banyaknyaa kerja hari ni... Yosh! Seronok bagi mereka yang sedang bercuti sekarang huhu... selamat beristirehat...


38 comments:

Anisa Hang Tuah said...

waa.bestnye ada diskaun harga minyak..

fatinyana said...

kat cnie...pun minyak naek gop hehee

A.s.t.i.n.a said...

Sini punnn tau yang.. minyak naik seposen2 tiap2 bulan..

jomlah tukar kete race.. eh.. tidak relevan..

Anuar Al-Ameen said...

kat malaysia hampir setiap minggu minyak naik,,,

kamarukom said...

mmg gile babun jepun ni kak..huhuh..seb bek beskal jd tranpot utama hahak...
btw kak, yg bwh skali tu keiyu..diesel hehe

fadhilah said...

sini pun sama, harga minya berubah tiap hari. semalam terkejut sampai AUD1.39 seliter @ RM4.20 seliter. paling mahal sepanjang ingatan saya selama setahun kt sini.

Hanis MY said...

Nis ha ah best2..hehe...

Hanis MY said...

Yana ore klate ko?

Hanis MY said...

Sis astina haha mmg tak releven nanti lg manyak minyak kena pakai wooo

Hanis MY said...

Ye ke nuar huhu sedihnya... balik nanti agaknya baper la harga minyak...

Hanis MY said...

Kom arigatou dah betulkan kat post haha...ajaran sesat weihhh

Hanis MY said...

Fadhilah at least murah la sikit lepas convert ke rm yerla skrg pasaran dunia naik kan huhu...

shah-kayrul said...

sekarang harga minyak dimana2 negara mesti tengah melambung...dgn krisis kat mesir lagi la...ntah bila harga minyak nak turun balik...huhuuhu

khairunnisa ♥ said...

cepatnya naik mendadak kak hanis =.=" cuti ke hari ni?

anie,Nagoya said...

kkanie pun baru smlm perasan.itu pun hubby yg bg tahu.

2thn lps myk mahalkan?hubby ckp gini, "ma...myk dah mahal.tak dpt g jln2 sgt".

I jwp, "hai cik abg, myk murah pun selalu terperap kat umah.inikan myk mahal!!!!...

huhuhu...diam dia.

Pak Man laksam said...

Beli lah teksi(beca).......
gateh teksi tak payah bubuh minyak.....hehehehe.

mzhany said...

hana,sini pn minyak naek.tp setahu hany minyak dunia turun xplak turun minyak kt sini.duk naek sokmo.

Hana,hany da slamat sampai ganu ni.jemmm yg amat,mcm balek cuti raya aidilfitri je huhu

JP Nurul said...

m'sia pon naik harga minyak walaupon negara sendiri memang dah ada minyak...huhu..

tp memang tinggilah harga minyak naik kat jepun...

Hanis MY said...

Shah kayrul stuju tu bila lah mungkin lama lagi kut nk turun huhu

Hanis MY said...

Nisa itula huhu..sadis tak cuti la nisa...

Hanis MY said...

Haha kak anie..hik2 lawak la... ala tunggu lama sikit minyak turun kut leh la g honeymooonnnn...

Hanis MY said...

Pak Man sini takdok teksi hehehe...

Hanis MY said...

alhamdulillah dah selamat sampai, selamat bercuti and have fun ya! makan limau jgn lupa hana kat sini...

Hanis MY said...

Nurul itulah ober acting betul huhu harap2 turun la tak lama lg...

Lya Colours said...

kat msia, ron 97 baru naik lagi 10sen. tp i saving pakai ron95 je murah sket. hihi

KizZ said...

Wah..Em nak tanya..Orang kat jepun bawak kete macam orang kat Malaysia tak??Orang Malaysia kan banyak yang bawak kete teruk2..

Jom sini,
Sebuah sajak buat mukabuku

Shaofie said...

kak hanis. saye terpublisitikan blog akak. hehehe. suke baca blog ni.

http://shaofie.blogspot.com/2011/02/blogger-oversea-mereka-juga-hebat.html

Along Usop said...

huk3..

kat M'sia, naik sikit2 pon dah pedih..

ni pulak naik skali sampai mcm tuh.. mmg nanges la.. =(

JIJI YU said...

mueheh wat rusuhey po mesir nok

sissyira said...

salam pagi jumaat =)

nasib pakai motor buruk je...

Hanis MY said...

Hye Lya yg ptg murah dan kualiti ye tak hehe...

Hanis MY said...

Kizz kat jepun org bawa kte baik2 je kalau nk bawa laju2 bagai ada tempat yg disediakan so bawak le puas2 kat situ...

Hanis MY said...

Shaofie time kasih byk2 ahkak suka okkk i likeee...arigatou!

Hanis MY said...

Along usop huhu mmg nanges pomss harap2 turn le pasni sikit pun jadiklah

Hanis MY said...

Ji jange gitu wehs hehe...

Hanis MY said...

Sis syira..betul ke sis? mcm tak sy je takpe janji pandu dengan cermat dan selamat k...take care sis!

Ct Arina said...

hanis n hubby keje ke study kt jepun tu? besnye dok sane! >_<

MAPPIAU said...

perrgghh mahal giler minyak kat sane, kat sini pun nak terkucil die punyer mahal, nampaknyer lepas ni kiteorang pegi jalan naik beskal jerla irfan duduk dalam bakul hahahaha ;P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails