Saturday, March 12, 2011

A Quick Update...

Hari Khamis 9 Mac 2011 berlaku gegaran agak kuat dari biasa kami lalui setiap 1 kali dalam satu hingga dua bulan. Gegaran biasa sekejap sahaja tak sampai 5 saat dan kami dah biasa dengan keadaan tersebut... namun sejak 3-4 bulan yang lalu tiada gegaran berlaku di Sendai. Rasa pelik jugak. Gegaran 9hb agak lama dan kuat dari biasa mungkin lebih dari 1 minit. Nak bercerita di blog tapi nak kumpul material tentang gempa bumi dan maklumat lain. Keesokan harinya (Khamis) saya dapat panggilan dari abang yang tinggal di abu dhabi singgah di tokyo. Dia ajak berjumpa. Setelah berbincang kami mengambil keputusan untuk berjumpa dengan dia di sana. Dengan berbekalkan baju 2 helai dan toiletries kami menaiki shinkasen Jumaat pagi menuju ke tokyo...maka saya telah buat 2 post AUTO PUBLISH  semasa ketiadaan saya ke tokyo buat pengunjung blog.

Tak sangka pemergian kami ke tokyo seolah-olah satu perlindungan dari merasa gempa yang lebih dahsyat. Alhamdulillah syukur kami selamat... sewaktu kejadian kami di dalam subway yang tiba-tiba berhenti mengejut dan kami dengar pemumuman (Ooki jishin-gempa besar). Pada awalnya kami sangkakan gempa tersebut berpunca di tokyo. Gerabak bergoncang kiri kanan dengan kuat dan sangat lama...saya pegang tangan cinta erat2. Sangat berdebar dan cemas. Selepas reda, subway begerak perlahan2 menuju ke hentian seterusnya dan kami keluar dari situ. Bila keluar ke atas semua orang berdiri di atas jalan - tempat lapang untuk mengelak sebarang kecederaan sekiranya ada cermin pecah etc... masih ada gempa susulan tiang bergoyang dan rasa sangat pening...saya muntah 2 kali :(. Tak pernah alami jishin kuat macam ni.

Kami meneruskan perjalanan dan dengar orang sekeliling cakap tohoku dan sendai, masa tu saya terus rasa tertusuk di dada...Ya Allah bagaimana keadaan di sana? Kerana memang dijangka ada gempa besar tapi jangkaan mereka pada tahun 2008 namun ianya tidak berlaku sehingga tahun ini, 2011. Kami optimis dan sentiasa berdoa agar dijauhi dari gempa besar tersebut.

Semua public transport dihentikan. Hanya ada bas dan teksi sahaja. Itupun queue yang sangat panjang sebab semua orang panik nak balik atau pergi ke destinasi lain. Bayangkan berjuta manusia di sini yg memang bergantung pada train dan juga subway tiba2 perkihdmatan tersebut terhenti. Sangat sukar untuk dapatkan teksi tapi setelah beberapa jam menunggu alhamdulillah ada teksi yang sudi bawa ke Narita airport seterusnya ke hotel tempat abang saya menginap. Namun ianya tidak selancar yang disangka, trafik sangat teruk dan kami terpaksa mengharung jem 5 jam lamanya. Hotel semua penuh, lantas kami ambil keputusan untuk ke kedutaan Malaysia. Setelah sampai ada 2 orang staff bertugas di bilik operasi, tapi dalam bangunan sangat sejuk kerana centralised air-cond hanya waktu office hour. Tak ada bilik penginapan hanya ada set sofa dan surau. Terus ke surau solat dan masa tu memang saya nangis puas2 pujuk hati ni. Memang penat dan down sangat. Apapun bersyukur sangat2 kerana selamat. Tak putus berdoa agar keadaan semakin baik dan juga keselamatan kawan2 sendai yang lain.

Gegaran susulan masih berlaku hingga kini. Alhamdulillah kami dapat tahu warga sendai yang lain selamat di evacuation center. Sempat berbual dengan rakan lab, Fujita-san, "You are very lucky Hani-chan. The lab was terrible with apparatus, books falling down, but the buildings are fine. No electricity and no water. Please stay there and dont come back yet to Sendai...abunai (bahaya). Every 3 minutes there is jishin, and i am very cold now." Masa ni rasa sangat sedih dan teringat nasib rakan yang lain dan terfikir juga akan data eksperimen ku itu T_T. My thesis, my study and so on, tapi ini bukan masa untuk risau hal tersebut insyaAllah ada penyelesainnya nanti.

Alhamdulillah dapat berhubung dengan Kak As pagi tadi... sekarang kami di hotel untuk satu malam dan esok kami akan cari kawan2 di Tokyo atau di Nagoya untuk menumpang tidur, tak mampu kami nak tinggal di hotel menanti waktu yang baik untuk pulang ke sendai...baru berpeluang tengok liputan di tv bila tengok sendai dan miyagi terus rasa sebak... Ya Allah permudahkanlah urusan kami semua...semasa menulis post ni terasa gegaran di sini tapi sekejap sahaja, mungkin tremor masih belum habis. Kawan2 tolong doakan kami ye, saya dah cuba untuk tulis/cerita segalanya dalam masa yang terhad ni....mungkin esok dan seterusnya kami tak ada kesempatan untuk online lagi....

Kak As, Kamalia, Iryd, Kak Anie, Kak Hana Kanazawa, Yatiey chomel, Zeti dan yang lain saya tak sempat sebut nama please do take care dan sama2 kita doa...

85 comments:

Anisa Hang Tuah said...

Akak,nis risaukan akak..siyes risau sangatemoga Allah akan sentiasa melindungi akak & rakan-rakan lain..

:)

akak.kalau ade pape,inform2

kami sentiasa mendoakan akak.

man yusoef said...

akak! ingt earthquake tu...terus teringat kat akak..dekat jek kan dgn tmpt akak tu...tulah Allah nak lindungi akak sekeluarga...harap segalanya selamat. Kami doakan keselamatan akak skeluarga dan rakan2 disana.

KakD said...

nak menitis air mate akak bace entri ni dik. dun know why akak risau sangat pasal hanis.

bile bace entri nih rase bersyukur sangat tau hanis, hubby dan yang lain2 selamat.

take a good care yea dik.

akak doakan mudahan semuanye dipermudahkan.

efa said...

akak moga akak dan semua rakyat malaysia yg ada disana smoga selamat ok apa-apa pon take care utk akak dan semua rakyat malaysia disana moga ALLAH S.W.T melindungi semua disana insyaallah bykkan berdoa dan bertawakal yea akak apa2 pn nnti inform erk pasal disana take care. wuwu sedih la T__T

Anonymous said...

syukur kak hanis selamat...dah semoga selamat. take care

Unknown said...

akhamdulillah ogeh kito selamat weh..smogo sumo hok ado sano dilindungi la hendoknyo...

Shafa said...

take care!

kyo_9 said...

Alhamdulillah.. kita baru saja kenal dan buat masa nih, akak jer la kenalan saya yg saya tau berada di Sendai.. moga mereka sumer selamat..

Cik Fasyareena said...

mummy,take care.....

Rohani Hashim said...

hana,
Alhamdulillah...hana dan ur love selamat, syukran..syukur sangat2 hana.

honestly, lega sikit hati ni sebab dpt tengok hana update.alhamdulillah...

whitecappuccino said...

Syukur hanis selamat..kak nor akan sentiasa mendoakan kalian..

Unknown said...

kak hanis..
alhamdulillah akk n ur hubby selamat.
sabar n teruskn berdoa ye kak. kami di malaysia sentiasa doakn akk n semua malaysian kat sna:)

Eyrique Ettiqazz. said...

syukur alhamdullilah u selamat with ur hubby...Masa dpt berita yg gempa di jepun ,i terus google map japan nak tau lokasi gempa bumi dan tsunami..ur kawasan include in that natural disasters.Ya ALLAH,risau ya amat mengenangkan u alls n malaysians there..Buka fb u n tgk ramai yg risau ngan u guys.Syukur apabila terbaca satatement ur sister yg kata u selamat kerana pergi ke Tokyo....ALLAH MAHA BESAR n DIA nak selamatkan u guys spy xberada kat lokasi kejadian...


Sbb risau sgt i ada buat entri pasal u guys in my blog psl earth quake n tsunami in japan....special entri 4 u bkn seperti yg i janjikan utk ur birthday...


10q ALLAH.

PinKy MoMMa said...

ya Allahhhh syukur hanis slamat..
sgt risau tentang hanis smalam..

dapat berita tsunami terus org pertama dlm fikiran adalah hanis..

pinky sntiasa doakan hanis..
aihh kenapa sy sedih ni :(
hanis pls take care ya..

syg hanis slalu..

oops did I just say that? said...

found you while blog hopping. glad u are safe there in japan! take care

mimi

Ct Arina said...

i was right then. kak anis mmg stay kat sendai. bit worried smlm taw sbb kak anis xde publish n3. tot smthng hppnd kat akak n hubby. mintak djauhkan n semoga kak anis n hubby dlindungi. amin..

me suya said...

kak hanis..
sungguh.. suya nangis baca update kali ni.. kalau before ni jd silent readers.. Tapi sbb gempa bumi tu.. Suya tiap masa jenguk blog akak.. harap sgt ada update akak selamat.Suya memang bnyk membaca pasal kejadian kali ni.. doa tak putus2.. Padahal akak hny rakan blogger. Alhamdulillah kak.. akak dilindungi ALLAH

Shaofie said...

kak hanis, do take care okeh! InsyaAllah semuanya bakal berakhir. Kami di Malaysia sering mendoakan kesejahteraan akak dan husband serta warga jepun yang lain disana. anything just update k.

eza zularyeza said...

Alhamdulillah kak..syukur semuany selamat..sgt risau akak

Kaseh said...

alhamdulillah kamu n family selamat..risau jugak dgr tau.. take care ok..

...me... said...

salam hanis..
mase tgk tsunami yg melanda sendai..mmg sy betul2 teringat kat hanis (sy masih lg teringt br bbrp hari lepas sy dpt komen dr hanis)Alhamdulillah..sumernyer selamat..take care..

Kelab Kembar Malaysia said...

Semoga tiada kejadian buruk berlaku ke atas rakyat malaysia di sana! Amin..

Sheriffa aka Mrs. Zheng said...

mohon share kat fb yer hanis...always pray everything will be fine for u there...

Prettyvrach said...

akak,it's good to hear that you are okay. Alhamdulillah,memang Allah nak lindung. Takpe, hal thesis tu sume boleh di selesaikan nanti. Buat masa ni, cari tempat berlindung dulu. Semoga tiada gempa bumi susulan yang teruk lagi. Jaga diri ye kak. Jangan sedih2.Allah ada,saye doakan akak dan suami sentiasa di bawah lindunganNya.=)

BUNGA said...

as salam..
mudah2an hanis dan kawan2 di sana kuat dan tabah.. saya pun ada beberapa orang kawan di sana.. risau bila terkenangkan kawan2.. tp Alhamdulillah, semua selamat..

zie_ira said...

hmm ,smoge di permudahkan semua,, doa smoge semue slamat ye akak,,:)

Anonymous said...

Moga semuanya dilindungi Allah..masa dgr tu terus teringat Hanis..sbb dok ikut blog ni sentiasa..take care

Eziey

Anonymous said...

Moga semuanya dilindungi Allah..masa dgr tu terus teringat Hanis..sbb dok ikut blog ni sentiasa..take care

Eziey

Kamalia said...

hanis,smlm br je kat sini ade elektrik..so,akak mmg xtau yg hanis ade kat tokyo..mlm smlm balik,trus bukak fb n blog..tu yg kak As bgtau,hanis mmg xde kat sendai..alhamdulillah,sumenya selmata..skang ni mmg msh bergegar lagi rumah kami..selang 5-10 minit..bak kata hanis,tremor tu msh ade.ye,kalu bole,tumpangla rumah sape2 kat sn tu..kami kat sini,mmg xbole nak pi mn dah..myk keta pun dah nak hbs,pg ni br nak isi..xtaula brp pnjg que kat petrol station tu..harap lepas ni xde yg lebih uruk dr ni..

Siti Nur Fatimah Mohamad Ali said...

Moga Allah lindungi kamu semua kak.=)

Aida Lela said...

jaga diri leklok nis ..

insyaAllah Allah akan mudahkan urusan hanis and T kat sana. Amin

lady-D said...

sedihnya baca..dla dan sume kwn2 blog mmg risau giler sbb x dpt bite dr sis..hope sis dan kwn2 dilindungiNYA..Amin..take care ye sis, ape2 bite inform taw..

wida said...

semoga semuanya selamat hanis..take care

perjalanan pulang said...

ada gambar live tak ? kami nak tenguk..gambar di surat kabar tak berapa puas tenguk

waniey said...

syukur kak hanis xde kt sendai tyme tue... dgr sal gmpa bumi kt sndai, otomatik t'igt kt akak.. coz tau akak je ade kt sana... hope sume akan seperti sediakala semula xlama lagi..
take care ye..

Nur Liyana said...

takutnyer..

insyaAllah selamat!!!!!
jgn risau, kat sini kami sentiasa doakan org kat sana!!!!!

nurbijen said...

salam perkenalan,

Alhamdulillah Hanis dna Mimi selamat... semoga segala urusan dipermudahkan olehNya, Insya Allah..

Anonymous said...

Hana Sakura & Suami,
Semoga selamat hendaknya.. Tabahkan hati untuk menghadapi ujian ini..

Kami di sini mendoakan semuanya selamat..

MamaShiLa said...

Hanis...kami disini sentiasa mendoakan semoga semuanya selamat di sana...jaga diri..jaga cinta!!!

Umie said...

hanis dear..be strong ok!

kalau nak stay umah akak kat saitama ni pun di alu2 kan..

nie no. akak 08043864131..

take care dear

Anonymous said...

hye.. slm kenal..
hope sume student msia selamat kt sana..

actually my boyfie stdy kt sana jugak..
tp die duduk kt tokushima..
alhamdulillah selamat..

tp still risau..

same2 kite doakan ye..

smile said...

kak hanis~ jaga diri baik, doakan kak hanis dah semua rakan2 kat sane selamat, risau jugak kat kawan2 kat sane ni :(

Anonymous said...

glad to hear puan hanis n husband are safe!!!ALHAMDULILLAH


-nabel

So Shy Lady (SSL) said...

hanis,
take care....
smoga dilindungi Allah n byk2 lah bdoa

risau + takut nih

anie,Nagoya said...

Alhamdullillah.....hanis selamat. Amat risau keadaan hanis n hb.

Bgmn dgn keadaan kamalia, di morioka.kat sana pun teruk

Anonymous said...

alhamdulillah semua selamat..
SB pun wonder 2 hari lepas napa Hanis tak citer pasal gempa tu.. owh, rupa2nyer auto publish..

seram gak dngar citer merasa gempa masa kat dalam subway.. huhu...

Ina said...

Alhamdulillah,, hanis, i'm really glad you guys are ok..do take care..

Idayu said...

hanis, take care...smoga segalanya selamat n dipermudahkan

Dari Kelate Ke Copenhagen said...

semoga dipermudahkan segala urusan dan cekal m'hadapi dugaan. Semoga sentiasa selamat dan dilindungi Allah swt.amin

Pya said...

cikgu!!! risaunya! hopefully cikgu & hubby baik2 je kat sana. take care cikgu!!!

yatie chomeyl said...

oghe doa hanis selamat. risau sokmo bilo teringat ko hanis

kema said...

pn hanis...take care ok.risau betul ble dpt tau jepun kne earthquake n tsunami tuh..alhamdulillah pn hanis ngn en term selamat.

Eine Frau aus Botnang said...

Salam Hanis, I feel you dear. Tabahkan hati dan akak doakan agar Allah lindungi Hanis & suami serta orang-orang Jepun di sana. Take care my dear. HUGSS!

Atashi In Hiroshima said...

Salam Hanis...soo relieved dpt baca post Hanis ni. The first thing that came to my mind when my boss said tsunami hit Sendai was you and your husband. My fingers shake so hard and I prayed that both of you are safe. my boss asked me do I have friends in Sendai...and I said yes. He looks puzzled to find words to say to me. Take care my friend. And be strong.

eyna azmi said...

syukur alhamdulillah .... hanis sekeluraga selamat

Raden said...

sy sgt risau lepas bc nie! berdoa byk2 eh. kami kat sini sntiase berdoa utk sedare kat sane

H A N S said...

ya Allah..ader hikmah hanis g jmpe abg kt tokyo..smoga hanis n hubby selamat kt sana..sedih baca entry ni :(

MamaZana Baharum said...

aduh... risaunya dengar... Semoga Allah permudahkan segala urusan both of u... insyaallah..

take care...

farah fauzi said...

alhamdulillah hanis...lega bila tahu hanis selamat...take ncare ok..

yaya+frdz+auf said...

walau tidak kenal, tapi saya sebak baca entry ni. saya doakan kamu kesekeluarga selamat disana.

mamashikin said...

masa gempa bumi kt sendai tu..terus tingat kat hanis..sb kan selalu baca blog hanis..tp takleh nk online kat umah sb line slow..

syukur semuanya selamat...

etty said...

alhamdulillah... semoga Allah permudahkan urusan hanis n hubby. dgr je berita pasal sendai trus tringat kt kalian di sana.
saya doakan kalian sentiasa di dalam perlindungan Allah s.w.t.
Do take good care to both of you!

Fazleyatul Aini said...

harap3 selamatlah ye. doa byk2

Queen said...

alhamdulillah....semoga hari2 seterusnya dipermudahkan Allah SWT...bertabah la ya.. kami disini mendoakan yang terbaik utk Hana

matahati-aishahazhar said...

hana...

alhamdulillah.. takder apa2 yang terjadi kat hana... dua hari akak teringatkan hana.. bila dah keluar n3 ni.. lega sikit... herm.. dugaan allahkan.. semoga semuanya akan berjalan dengan lebih baik lepas ni.. harap hana sabar ye..

cik_ah82 said...

salam perkenalan..

saya dapat url ni dr blog kak hana..
sedihnya bila teringat semua kat sana..dugaan dari Allah..moga semua selamat hendaknya..amin..

My Little Diary said...

hanis,
take a good care ye!
mmg teringat kan awak, bila jepun dilanda earthquarke...

mommynadia said...

Syukur Allah lindungi hanis n ur hubby!
glad to hear u r ok!!
take care dear..we were so worried about u!!

Unknown said...

Harap semuanya selamat..

ummi_khalish said...

Hanis..semoga dirimu dilindungi Allah.....

nanae said...

Bila saya dengar je sendai terus teringat puan hanis, alhamdulillah puan hanis ngan hubby in tokyo masa tu. Be safe puan, kami di sini sntiasa doakan keselamatan puan and en termimi semua. Semoga u and en termimi, and your friends di lindungi yg maha Esa :)

Umiey said...

alhamdulillah..dgr jepun dilanda tsunami trus tringat hanis..take care ok..

نورعيم said...

semoga akak selamat kat sana .

radziah AR said...

doa sentiasa mengiringi hanis & cinta. kzie balik kg xbw laptop, asyik ingt hanis, selamatkah, apatah lg baca paper, sendai turut mengalaminya....hr ni balik penang, terus online...syukur selamat... sabar dan tabahkan hati ya....

cik mici said...

sis!
tengok berita psl bencana kat jepun memang ingat kat sis je...
alhamdulillah selamat!


take care..!
kami di m'sia doakan semua selamat!

Azza JAT said...

Our prayers are with you, keep yourselves safe and healthy. Regarding your PhDs, do inform us if any help needed, in any ways possible. I know how it feels to be lost and in uncertainty. Ingat, doa itu senjata mukmin. Our salaam to Mie.

استاذة ليلا said...

akk! alhamdulillah akk ok. laila xbape sihat n agk bz.. blog pon ta smpat update..
tp laila memng dok engat kat akk lah.. koz rase cam akk stdy area2 c2 kan.. hum, alhamdulillah akk gi tokyo...risaunyer laila...

akk jge dri eh kt sane.. moga sntiasa dlm lndungn Allah =)

MizZ_AnN said...

Alhamdulillah...hanis selamat...

Intan ~ Nur Azlina said...

Semoga semuanya selamat disana dan sentiasa di dalam lindungan Allah SWT.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

ya Allah ni kakD br online..bila kakD terima berita di sana..dan2 kakD teringat hanis...kakD doakan semoga hanis sekeluarga & kwn2 hanis disana dilindungi Allah SWT...

Amni said...

amni tunggu2 akak update.. baru tau yang sebelum ni auto publish... huhuhu... moga semuanya baik2 je kak... amin... kat malaysia macam2 je cerita dengar pasal sana.. biaslaah.. mesti ada yang tokok tambah.. jadi makin risau plak amni dengar.. so far dah tau cite akak, dah kurang sket risau.. apapun, take care akak...

happyichigo♥ said...

semuga Allah terus dan sentiase melindungi hanis dan hubby...hugs!!

Unknown said...

Sejak gempa dan tsunami berlaku, akak tak habis2 fikirkan Hanis. Sampai tak ingat yang akak boleh temgok blog Hanis untuk perkembnangan lanjut. Semoga Allah masih mengasihani dan menyelamatkan Hanis dansuami serta semua rakyat Malaysia yang ditimpa musibah dasyat ini.

amirah said...

hanis, spnjg berapa hari ni akak cuti dn trkejut giler dgn gempa dan tsunami di jepun.doa akak semoga hanis suami dan semua rakan2 di sana sihat dan selamat ye. semoga Allah melindungi kamu semua dan moga dijauhkan dr segala bala dan malapetaka lain yg tak diduga.moga tabah dan sabar dan terus bertahan ye.kami semua insyaAllah mendoakan keselamtan kamu semua..take care dn pls update us any news just to let us know tht u r ok..

I am sorry said...

salam takziah...Saya doakan smoga kak hanis dan lain2 yg brada di jepun dilindungi ALLAH S.W.T

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails