Saturday, May 7, 2011

Minami Sanriku...selepas 1bulan 20 hari (Part-2)

Sambungan kisah semalam... cuti umum 3 hari yang lalu kami pun turut cuti, orang lain (rakan jepun) tengah bertungkus lumus kat lab. Bukan apa... kawan2 malaysia ramai dah balik sendai kami pun tak lepaskan peluang untuk berkumpul, makan2 dan juga tengok movie cerita hantu cina lompat tu... scary dan lawak hehe...tak nak cakap banyak...jom layan gambar...tak tahu la ada orang nak tengok ke tak tapi saya letak aje kat sini sebagai memori diri sendiri...
 seperti yang diperkatakan hampir satu perkampungan ni musnah...
 pemandangan kiri kanan kami hanyalah kemusnahan... masih menuju ke pusat evakuasi
 macam lepas perang pun ada... makin lama makin sayu kami melihat semua ni... T_T
 dari jauh...
 up close...
 tak sanggup nak lihat lagi...
 beberapa orang askar sedang melakukan kerja pembersihan... mereka turut menjaga lalu lintas kawasan ni sebab banyak kereta keluar masuk terutamanya menghantar bantuan dari segi makanan, keperluan etc..

musnah...
 kereta yang di bawa arus tsunami?
 swept away...
 rumah kat atas tu selamat...nampak pakcik dan makcik sedang bersihkan kawasan rumah mereka...
 jambatan yang pecah.. di sebalik timbunan sampah tu adalah pesisir pantai... tapi kami tak sempat singgah lihat lebih dekat... tiba-tiba lihat lautan tu macam gerun pulak...
 tak tahulah bangunan apa...jika kami pernah ke sini suatu masa dahulu pasti lebih sayu dan teringat akan tempat/bangunan yang pernah kami jejaki... saya pernah ajak cinta summer tahun lepas ke kesennuma (37 km dari minami sanriku) sebab nak lihat pemandangan di tepi laut, khabarnya cantik dengan pantai dan cliff , namun melihatkan kerosakan ni semua pasti mengambil  masa yang agak lama untuk kembali seperti dulu...
 salah satu kereta antara (mungkin ribuan) kereta yang musnah...
 T_T
sakura...
 speechless...
 lautan yang betul2 bersebelahan bandar minami sanriku...
 gerun seketika... teringat video tsunami yang dilihat di youtube... tapi kebanyakan video mungkin bukan di sini tapi di tempat lain...
bot ni betul2 berada di tepi jalan yang kami lalui...

Update seterusnya... aktiviti kami di evacuation center....

15 comments:

Imran@Copenhagen said...

Dashyatnya kesan tsunami...rasa bersyukur jd rakyat Malaysia..takde gempa bumi

kyo_9 said...

subhanallah..
..speechless..


p/s Kirim slm kt Nazirul ;)

Ct Arina said...

dasyatnye..syukur alhamdulillah malaysia terlindung..

kasihredha said...

menginsafkan...

nur easy said...

skrg mcm tu, masa kejadian ntahkan cmn gaknya..

Faaein Talip Roy said...

sedihnya tengok pic2 ini semua.. peringatan untuk kita semua..

Kuazue Mohamad said...

Subhanallah... Astaghfirullah...

Eyrique Ettiqazz. said...

hana sakura ttp berkembang..ehh silap bunga sakura ttp berkembang wpon tsunami melanda..

Nashays said...

tengok gambar pon dah seram hana..

sissyira said...

salam

subhanallah ...dasyatnya..

Papa Mifz said...

wah dasat sungguh kesan tsunami kat Jepun ni yer....

MAPPIAU said...

ish ish ish teruknye kan :((

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

ya Allah..sedih melihat nya..
moga hanis dan kawan2 yg lain sntiasa dlm lindunganNya ;)

jaga diri dear..

puterinuraqiliah said...

tsunaaaami=,=
kuasa tuhan x boleh nak lawan.

Nora said...

kesiannya mangsa tsunami... berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul kannn...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails